dinsdag 23 oktober 2012

Experiment kijken en zien.


Hallo beste mensen.

In het verleden heb ik onderstaande vraag ook wel eens aan bekenden voorgelegd, maar dat is al weer jaren geleden. Dus nu ik een blog heb en er misschien ook andere mensen meelezen breng ik het nog eens een keer onder de aandacht.
Ik heb toentertijd veel reacties gekregen van mensen, die verrast waren dat ze het ook zagen. Dus het is helemaal niets bijzonders alleen hebben de meeste mensen er geen weet van.

 Ik zou jullie de volgende vraag eens willen voorleggen.

 Als ik bij heldere lucht, mist, of sneeuw met een min of meer starende blik  in de lucht kijk, zie ik allerlei friemelende witte puntjes door elkaar heen  krioelen. Het lijkt op een muggenzwerm, maar bestaat niet uit fysieke  entiteiten. De lichtende puntjes maken spiralig draaiende bewegingen en  verschijnen plotseling en verdwijnen ook weer even zo plotseling. Het zijn  geen beschadigingen aan de ooglens (krassen ed) of een soort stolsels in het oogvocht (alsof je met een speld in gelei een spoor aanbrengt), want die ken   ik ook.
 Vroeger dacht ik dat die lichtende puntjes misschien wel prana zouden kunnen zijn. Veel mensen kunnen dit zien. Nu is mijn vraag hier of jullie deze ervaringen ook kennen en of er misschien vanuit (geestes)wetenschap of  andere richtingen een plausibele verklaring voor dit fenomeen bekend is?
In de antroposofie is er veel bekend over ether, die zelfs in 4 soorten te onderscheiden is, maar of bovengenoemd fenomeen daarbij in de buurt komt is nog een raadsel.

hier een statisch beeld.


Hier is een animatie, die dynamisch ongeveer laat zien wat ik boven bedoel, alleen zonder de steeds terugkerende regelmaat.

 Ik ben benieuwd wat jullie reacties zijn.

Een goede verklaring wat het precies is, heb ik nog nooit gehoord. Wel kreeg ik reactie van een (oog)arts, maar uit zijn antwoord maakte ik op dat hij de vraagstelling niet helemaal begrepen had.

Een mogelijke uitleg van de website waarop de animaties staan.
Wilhelm Reich, noemde dit orgonen.

De verklaring die een beetje lijkt op wat boven beschreven is van C.W.Leadbeater in zijn boek -de chakra's- en onder het hoofdstuk vitaliteitsbolletjes. Maar als bron niet erg betrouwbaar.
Zo ook hier over orbs.




Wenn die Pflanzen zum Beispiel sich allmählich heranentwickelt haben und wiederum

die Notwendigkeit beginnt, daß sie welken, dann greifen Wesenheiten ein, von

denen wir nicht einmal sagen können, daß sie ihre Gestalten fortwährend verwandeln,

denn wir können eigentlich von ihnen nur sagen, daß sie keine rechte Gestalt haben.

Blitzartig aufleuchtend, wie kleine Meteore aufleuchtend und wieder verschwindend,

so erscheinen sie uns, wieder aufblitzend und wieder verschwindend, so daß sie eigentlich

keine bestimmte Gestalt haben, sondern wie über unsere Erde hinhuschend,

meteor- oder irrlichtartig aufleuchtend und verglimmend sind. Damit Wesenheiten in

den Naturreichen reif werden können, sind diese Kräfte oder Wesenheiten vorhanden.

Für den okkulten Blick sind diese Wesenheiten eigentlich nur dann wahrnehmbar,

wenn er sich einzig und allein auf die Luft selber richtet, und zwar auf eine möglichst

reine Luft. Möglichst wasserreine Luft, die vom Sonnenlicht und von der Sonnenwärme

durchspielt wird, muß auf die Seele wirken, wenn man die Imagination* von diesen

meteorisch aufleuchtenden und wieder verglimmenden Wesenheiten erhalten

will, welche gleichsam unsichtbar in der wasserreinen Luft leben und gierig einsaugen

das Licht, von dem die Luft durchdrungen ist und das sie aufglänzen und aufleuchten

läßt. Diese Wesenheiten sind es, die sich dann niedersenken zum Beispiel auf die

Pflanzenwelt oder auch auf die tierische Welt und das Reifen besorgen. 136.31f
naar inhoudsopgave update

9 opmerkingen:

  1. leuk om deze vraag van jou te ontvangen. Ik meen.... iets te herkennen. Zelf heb ik altijd gedacht dat het een oogbeschadiging was, of.... op zijn minst met mijn migraine leven te maken hebben. Ik heb het n.l. ook onder fel neonlicht. en soms...... lang niet altijd krijg ik daarna een hoofdpijnaanval.
    Maar.... wie weet ervaar ik toch iets anders dan jij. Op dit moment heb ik het nogal druk dus kies ik er voor om niet meteen op de webpagina te kijken.
    Dat zal ik ongetwijfeld toch een keer gaan doen. dan hoor je meer van me.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. die puntjes die jij ziet heb ik ook voor het eerst gezien toen ik in Spanje was heel toevallig vroeg ik mij van de week ook af of iemand anders ze ook zag , zouden het de "atomen" in de ruimte kunnen zijn die altijd spelende delen, ik mankeer niets aan mijn ogen, alleen op een al jaren geleden
    ontsteking(iritis) na. Mijn gedachte gaan uit naar de altijd aan het werkzijnde zonnekracht of iets wat daar mee verband houd, het was al aanwezig toen ik nog niets van de theosofie wist.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Verast was ik te lezen over jou ervaringingen van het kunnen zien van deze kleine schitterende deeltjes.
    Sinds jaren zie ik ze wanneer ik wil. Tegen elke achtergrond mits deze niet te donker is.
    Ik gebruik het vaak als ik lig te dromen in de zon, of als ik 's avonds buiten zit na een wrme dag als tijdverdrijf.
    Eens iets anders om naar te kijken denk ik dan.
    Als ik op deze specifieke manier ga kijken zie ik ook iets anders, een oplichtende rand om ander objecten.
    Ooit zat ik te "hemelstaren" naar deze lichtende puntjes en vroeg mij af wat de invloed van mijn hand zou zijn en strekte mijn hand uit tegen de lucht.
    Tot mijn verbazing zag ik een lichte rand om mijn vingers, de deeltjes in de lucht gingen echter onverstoorbaar verder maar leken op te lossen in de lichte rand om mijn vingers.
    Sindsdien proebeer ik dit veel uit op andere opbjecten, bomen zijn dankbare elementen om naar te staren vind ik zelf.
    Ooit heb ik als kind zo gestaard terwijl ik naast mijn ouders in de kerk zat, uit een soort verveling, verbaasd van het feit dat als je lang naar een punt staart, de rest vergrijsd, en de dimensie in de diepte veranderd.
    Toen ik opkeek naar de predikant, zak ik een vlammende krans om zijn hoofd in diepe felle kleuren.
    Als kind van een jaar of 10 associeerde ik dit toen met sprekende tongen en de heilige geest. Later, veel ouder heb ik mij gerealiseerd dat ik waarschijnlijk zijn aura heb gezien.
    Het staren op deze wijze brengt mij duidelijk ook in een andere geestesgesteldheid waarin het mogelijk is andere dingen te zien.
    Je zou de deeltjes eens moeten zien onder verschillende weersomstandigheden, als het vriest, zijn er weinig, maar de lucht is werkelijk zeer beladen met deze deeltjes voor een onweersbui.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. de vorige 3 reacties heb ik via mail gekregen, ik zet ze hier dus maar neer als anoniem

    BeantwoordenVerwijderen
  5. karel wellinghoff29 januari 2014 om 05:36

    Beste mensen, ik kreeg nu pas dit blog onder ogen en ik weet niet of het onderwerp na 14 maanden nog opportuun is, maar ik zie deze dwarrelende puntjes ook, waar en wanneer ik wil. Het is een 'dans' van durend dwarrelende lichtbolletjes, die wegschieten en dan niet te volgen zijn, maar altijd worden aangevuld door andere puntjes die ook weer 'voor je ogen' verdwijnen. Ze zijn altijd aanwezig, de laatste tijd ook als ik mijn ogen sluit. Mijn vrouw en stiefzoontje zien ze ook, maar verder heb ik nooit iemand ontmoet die ze eveneens zien. Dat heeft me altijd verbaasd, want ze zijn heel duidelijk waarneembaar als je niet naar de dingen, maar naar de, zogenaamd lege, ruimte waarin ze zich manifesteren kijkt. Eventuele antwoorden van de reguliere wetenschap verklaren het verschijnsel niet bevredigend en vanuit esoterische hoek heb ik nooit een aansprekend antwoord gevonden. Vriendelijk groet, Karel Wellinghoff

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Karel. Het onderwerp is nog steeds opportuun, dus dank voor je bijdrage. Heel veel mensen zien dit fenomeen, maar niet ieder heeft de behoefte te reageren. En eenbevredigend verklaringskaderlijkt nog ver weg. Maar wellicht komt er in de toekomst input met interessante gezichtspunten in de richting van een verklaring?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bijzonder hoe je via via ineens op iets komt wat je al jaren ziet. In mijn geval al zo'n 30 jaar. En inderdaad het meest helder bij onze ouderwetse blauwe luchten. Wat het is, weet ik niet maar bijzonder vind ik het wel en het is fijn te lezen dat er meer mensen zijn die dit zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. een eerder geleverde link naar de animaties was vervallen hier is de nieuewe: http://orgon-technik.de/kreiselwellen2.htm

    BeantwoordenVerwijderen
  9. via een andere website scheref Henri: Ik zie deze orgonen heel goed , als ik in de tuin lig bij mooi weder . Volgens mij is het de levende ether in de levensatmosfeer want de zilverwitte kleur is zoals de levensranden (het etherlichaam) aan de bomen . Je moet je er wel even op instellen om het te zien.

    BeantwoordenVerwijderen